Le-På-Jobbet

Jobb. 
För alla som arbetar heltid innebär detta ungefär åtta timmar per vardag. Åtta timmar av dygnets tjugofyra. 
Är det bara jag eller känns det som att man bör arbeta med något man verkligen gillar?

Att kunna se ett högre syfte med sitt jobb än bara det där lönekuvertet som kommer genom brevinkastet, att man känner att det inte bara handlar om earning men kanske framförallt om learning!

Jag vet att det kan sticka i ögonen på folk i dessa tider av "finanskrig" där man "ska vara glad om man har jobb". Jag vill dock tro att det finns jobb där ute. Och skulle det vara så att man är på ett ställe där man tänker; Nej fyfan, gå dit nu igen!
Hitta då ett högre syfte med ditt arbete! Jag har själv varit på ställen där jag i första hand tänkt precis så, usch, fyfan, jävla tråkigt osv osv, tills jag insåg att det inte gav mig någonting att gnälla på det. 

Då valde jag helt enkelt att ställa lite smartare frågor till mig själv?
- Vad är faktiskt bra med denna arbetsplatsen?
- Vad kan jag göra för att liva upp dessa åtta timmar?
- Vad finns det för läxor här, vad är det jag kan lära mig av arbetet, av kollegorna?
- Hur kan jag göra allt det här och dessutom ha riktigt roligt under tiden?

Som man frågar får man svar!

Visst kände jag att jag inte skulle bli långvarig på just den arbetsplatsen men jag gjorde inte bara min vardag ännu roligare utan lärde mig dessutom massor!

Och det är allt det som detta bloggande handlar om, att få folk att se lösning istället för låsning, kunna njuta av så många av livets minuter som möjligt, att agera i livet istället för att reagera på livet!

(= Jag vill bara se er le och skratta! =)


Kommentarer
Postat av: Maria Falegård

Vilken fin blogg! Efter att ha sneglat snabbt genom några av de senaste inläggen säger jag till Kalle P (som jag delar kontor med) "Han borde bli livscoach eller något sån't!". "Han funderar på det" får jag till svar. Fantastiskt att du får ut den positiva känslan bara vid en snabbtitt, gissar att det vore ett lysande yrkesval! :)

2009-05-20 @ 09:41:25
URL: http://www.mariafalegard.se
Postat av: DeeezyDee

åtta timmars arbetsdagar är för rookies ;) Ring mig bubben!

2009-05-20 @ 10:34:33
Postat av: beenji

oh grym blogg! Brazil och allt ;D

2009-05-20 @ 11:20:26
URL: http://beenji.blogg.se/
Postat av: Johanna

Så bra att jag ryser, din blogg är fantastisk, men det har jag ju sagt förut :)



2009-05-20 @ 23:26:15
Postat av: Johanna

Så bra att jag ryser, din blogg är fantastisk, men det har jag ju sagt förut :)

2009-05-20 @ 23:28:01
Postat av: Erik

David, min vän, du är en mycket vis man.

Jag beundrar dig<3

2009-05-22 @ 13:39:21
URL: http://erockbastard.blogg.se/
Postat av: Limpan BRUCE welliopeell

Underbart att läsa din blogg!

Som sagt, du får en på andra tankar och det gillar jag! :)

Snart kommer ett jeeevla gäng till dig, sthlm och bruuuce! saknar dig Puss o kram från limpan här dådå hihi

2009-05-25 @ 16:42:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0