tidsreflektion

Jag sitter på Café Marhabas loftvåning  någonstans i centrala Oslo och ägnar några väl investerade timmar åt mig själv. Något som jag uppskattar mer och mer.  Vi rycks så lätt med i det som alla andra gör, vi lever så lätt andra personers drömmar, vi ägnar så lätt tid åt sådant som i det långa loppet inte kommer ta oss till en destination vi vill komma till. Men det är kritiskt att komma ihåg att ALLT vi gör på daglig basis sätter oss i en riktning någonstans och faktum är, som Jim Rohn så väl uttryckte det;

"Om tio år kommer du alldeles säkert anlända, frågan är VART?"

 

 

Det är så lätt att bli lat i sin planering, att inte värdesätta de få minuters planering, drömmande och lärande som kommer resultera i en rad handlingar som till slut kommer resultera i ditt slutgiltliga öde!

 

Den goda nyheten är att det är lika LÄTT att faktiskt ta en stund innan varje vecka och några minuter varje morgon för att sätta sig i rätt riktning. Någonting jag insett mer och mer under den senaste tiden är att;

Om du inte planerar din tid, så kommer någon annan planera den åt dig. Och vad planerar de andra åt dig? - Inte mycket!

 

Jag säger inte för den sakens skull att vi ska säga upp all kontakt med omvärlden och glömma alla våra fantastiska vänner, jag säger bara att jag tycker det är viktigt att lägga stor vikt och kvalitativ tid på saker som i det långa loppet kommer ge oss ultimat lycka och välfärd. Och sen prioritera bland de "tysta dödarna" som man skulle kunna kalla alla dessa serier och tv-program som vi lägger timmar av våra liv på som vi aldrig får tillbaka. Vi bör helt enkelt vara mer smarta i hur vi använder vår tid!

 

En stor fördel som jag upplevt är att värdet och kvaliteten på de stunderna jag umgås med vänner, tittar på TV osv. ökar!


Hur kommer sig det då? Så här tänker jag:

-Kan du vara helt nöjd i dig själv om du vet att du borde göra något men inte gör det? 
-Nej, troligen inte.
-Om du inte är nöjd och kärleksfull mot dig själv, är det lätt att vara det fullt ut mot andra?
-Nej


 

Så om du verkligen vill GE max av dig själv till andra måste du först ge MAX till dig själv!

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0