MetaforDax

Har en liten trevlig, men kraftfull metafor som jag skulle vilja dela med mig av till er denna söndagkväll.

Vi kan ju kalla den Google eller "The Google Metaphore" för att få lite häftigare bild av det!




Tänk dig att din hjärna är som Google, en sökmotor med näst intill oändlig information. Du kan hitta text, bilder, kartor, ja i stort sett ALLT!

För att på bästa sätt nyttja denna tjänst måste man skriva in vad man vill ha information om, på samma sätt fungerar din hjärna. Det sökord (fråga) som du skriver in resulterar i en massa sökresultat (svar).
När du så vet vad du vill ha svar på, kommer vi till den kritiska del då gäller att skriva in RÄTT sökord.

Om vi vill ha information om Island - Då skriver vi "Island info" eller liknande.
Om vi vill se bilder på en dansande pirat -  Då skriver vi "Dansande pirat".

Precis som hjärnan så ger dig Google bättre resultat ju mer specifik du är! Här är verkligen ett av de tillfällena då "KLARHET ÄR STYRKA"!




Det som också är likvärdigt är att det inte är så troligt att du får upp BRA, KORREKTA svar om du skriver in fel sökord. Vill du till exempel ha information om Buddha så ger jag dig inte mycket hopp om du skriver "Bosse i Burträsk".


Och här i har vi så också själva grundtanken med metaforen. Om vi vill MÅ BRA så mycket som möjligt, om vi vill UTVECKLAS, om vi vill SKRATTA så är det absolut nödvändigt att vi ställer rätt frågor!

Vad är bra idag? Vad är jag allra mest nöjd med? Hur kan jag skratta mer idag? Hur kan jag ge mina vänner en bättre vardag? Vad är jag riktigt riktigt tacksam för? Hur kan jag förbättra detta?



Gör inte dig själv gentjänsten att vilja bli lite gladare, lite mer tacksam över allt det du har i livet genom att ställa frågor som ger fel svar och tar energi från dig. Bra exempel på sådana är:
Varför råkar alltid JAG ut för detta? Varför har jag aldrig några pengar? Varför är folk så otrevliga mot mig? Varför har jag alltid sådan otur?



För hjärnan har dessutom, till skillnad från Google, den unika förmågan att komma på egna svar under tiden du söker! Hjärnan kan inte skilja på verklighet eller fantasi, men du kan vara säker på en sak.

DEN KOMMER ALLTID GE DIG ETT SVAR!

Detta betyder att om du frågar "Varför händer detta ALLTID mig?" så kan hjärnan mycket väl svara "För att du är tjock, ful och tråkigare än färg som torkar" även om det inte ligger ett uns sanning i det hela!






Så ikväll när du lägger dig eller i morgon bitti när du vaknar; kommer du ställa frågor som ger dig alla svaren på varför ditt liv är så svårarbetat och outhärdligt? Och hur mycket kommer det i så fall kosta dig under de resterande åren av ditt liv?

Eller kommer du ställa frågor som ger dig ett svar du VILL ha och som kommer ge dig NJUTNING, GLÄDJE, mer VÄNNER, mer ENERGI och mer RIKEDOM i livet?





Kommentarer
Postat av: Martin

Jag frågar mig själv ständigt "varför händer detta ALLTID mig". Svaret? "'cause being me is awesome!". Bra saker händer ALLTID mig!

2009-10-25 @ 22:52:57
Postat av: Jossi

Vilken härlig blogg du har David!!! Alltid lika roligt att kika in här emellanåt å få läsa några sanna visdomsord!!=)) Kram på dig

2009-10-28 @ 19:21:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0