Vilket kvitto

Ibland blir man bara underbart glatt överraskad när man inser hur uppskattat det vart att ge folk hjälp.

Idag var ett av de tillfällena. Jag gjorde min sista arbetsdag på Lärgården och fick därav både ge och mottaga många artighetsfraser om hur trevligt det vart att jobba med och lära känna varandra av sina kollegor, vilket det naturligtvis varit även om det hör lika mycket till god ton.
 
Men så precis när jag skulle gå hem så kom några elever ur SAS BAS B, en svenskakurs på grundskolenivå, med sig hade de en helt underbar bukett blommor. De tackade och tackade, och kramade och tackade lite till. Det har inte alltid varit helt lätt att hjälpa och att hjälpas rent språkligt, men ödmjukheten och vänligheten för varandra har alltid funnits där.

- WOW! tänkte jag.

Man glömmer så lätt hur mycket man faktiskt kan göra för andra med bara lite glada ögon och ett hjälpande uppsåt. Och det fina är ju dessutom att man får så mycket tillbaka, vilket blev glasklart idag.

"Livet är så vist inrättat att ingen på allvar kan försöka hjälpa en annan människa utan att hjälpa sig själv"
Ralph Waldo Emerson






*Så kom ihåg att vara "the go to guy/girl", var den som faktiskt gör de där 10 % extra, den som lägger en minut till!

*Och minst lika viktigt, när du har blivit hjälpt och du känner dig bra behandlad, ge cred! Berätta för vad personen har gjort för dig! Ge honom eller henne energi att ge än mer nästa gång!


fridens...

Kommentarer
Postat av: Mårten

Vad glad man blev av att läsa det:)

2009-04-02 @ 11:10:42
Postat av: Gabbi

Du er klok du David :D Jag forsoker gora London till ett finare och lyckligare stelle genom ett leende :)

Greetings from London ;)

2009-04-03 @ 12:12:05
URL: http://soulofthesun.blogg.se/myyearintheuk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0