Frukostfunderingar

En ledig torsdag. En chans att sova ut, ligga och dra sig i sängen, kolla på klockan sova lite till och stiga upp lagom till vad de som arbetar vill kalla lunch...

Eller!

Ställa klockan lite lagom tidigt, gå upp, ta sig en god frukost, kanske en kopp kaffe (som nu) och sedan göra allt det där man inte riktigt hinner med på jobbdagarna blandat med nöjen, träffa vänner och njuta av dagen i vaket tillstånd.

Slog mig för någon månad sen att om man i snitt sover åtta timmar per dygn i 30 år...

- DÅ HAR MAN SOVIT TIO ÅR AV DE TRETTIO!

Om man istället snittar sex timmar per dygn så har man på trettio år sovit 7,5 år. Då har man alltså 2,5 år mer att skratta, skutta, älska, resa, starta projekt, umgås, lära!

Naturligtvis måste man inte sova sex timmar för att ha ett liv som är "gott nog" men för att göra det konkret nog så var detta ett bra exempel. För att dessutom klara sig på sex timmars sömn bör man sköta träning och kost väldigt väl för att inte urlaka kroppen på all energi som finns. Men det är ett helt annat blogginlägg...




Vet inte vart ifrån jag fått dessa värderingar, antagligen har jag formats av familj och vänner genom åren och kommit fram till detta. Jag säger inte att jag aldrig sover åtta timmar även om det händer väldigt sällan, men ibland verkar det som att folk använder sömn som en drog, en flyktväg från en vardag de inte är helt nöjda med istället för ta itu med sina problem och vända den negativa loop de är i och fylla sin vardag med aktiviteter och saker som de tycker om så att de vill vara vakna! 

Ställ dig själv frågan:
- Vad vill jag fylla min vardag med?

Ägna sen en stund varje dag för att ta dig dit, hur skulle det kännas att vara där, att ha de där sakerna?

"Where attention goes, energy flows"


Kommentarer
Postat av: Jakob - KusinVitamin

Vilken härligt blogg du har :) Den ska jag hålla koll på!

2009-05-15 @ 13:58:17
Postat av: Henke

Mambo! Lite tveksam till det här inlägget, är verkligen 6 timmar nog? Går man upp runt 6 tycker jag personligen att det kan vara lite tufft att somna vid 12. Trots bra mat och träning låter 6 timmar ganska lite, men jag kan mycket väl vara på fel spår...:)

2009-05-20 @ 07:58:49
Postat av: David

Mambuuuu=) Du har rätt, 6 timmar VARJE dag kan bli tufft, men exemplet lyfter fram hur mycket extra tid det blir på sikt. Finns ju folk som klarar sig på sex timmar eller tillochmé mindre men som verkligen hittat sin väg när det kommr till kost osv...hörs snart mate!

2009-05-20 @ 08:17:39
URL: http://damaan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0